Komunikacja werbalna polega na przekazywaniu informacji poprzez treść słów, które wypowiadamy i piszemy. Często wydaje nam się, że komunikacja werbalna polega na jednostronnym przepływie informacji od nadawcy do odbiorcy. W istocie rzeczy kontakt jednostronny jest bardzo mało skuteczną formą porozumiewania się.
Znacznie skuteczniejszy jest kontakt obustronny.
Chodzi o to, aby treść przekazu nie została niewłaściwie zinterpretowana, dlatego zarówno nadawca jak i odbiorca wykonują wszystkie cztery podstawowe czynności komunikacyjne: mówienie, zadawanie pytań, słuchanie, zrozumienie. Zwłaszcza osoby, których zadaniem jest zawodowe nawiązywanie kontaktu / relacji – jak nauczyciele, muszą sprawnie wykonywać wszystkie 4 czynności.
| 1. Mówienie | 2. Słuchanie |
|---|---|
| mów prostym językiem, | słuchaj uważnie – skup się na wypowiedzi swojego rozmówcy |
| zrozumiałym dla twojego odbiorcy | słuchaj aktywnie |
| podsumowuj | |
| nie mów zbyt szybko (ale bez przesady – nie mów też zbyt wolno :)) | |
| mów wyraźnie podchodź do rozmowy z entuzjazmem |
| 3. Zadawanie pytań: | 4. Zrozumienie: |
|---|---|
| zadawaj pytania, aby sprawdzić, że odbiorca wszystko rozumie | mówiący powinien upewnić się, że wie i rozumie wszystko to, co chce powiedzieć, zanim zacznie mówić |
| zachęcaj do reakcji zwrotnej | odbiorca powinien powtarzać treść informacji (reakcja zwrotna) w celu upewnienia się, że ją właściwie zrozumiał |
| zachęcaj rozmówcę do zadawania pytań | obaj powinni zadawać pytania w celu sprawdzenia i sprecyzowania, zrozumienia |
