Komunikacja werbalna polega na przekazywaniu informacji poprzez treść słów, które wypowiadamy i piszemy. Często wydaje nam się, że komunikacja werbalna polega na jednostronnym przepływie informacji od nadawcy do odbiorcy. W istocie rzeczy kontakt jednostronny jest bardzo mało skuteczną formą porozumiewania się.
Znacznie skuteczniejszy jest kontakt obustronny.
Chodzi o to, aby treść przekazu nie została niewłaściwie zinterpretowana, dlatego zarówno nadawca jak i odbiorca wykonują wszystkie cztery podstawowe czynności komunikacyjne: mówienie, zadawanie pytań, słuchanie, zrozumienie. Zwłaszcza osoby, których zadaniem jest zawodowe nawiązywanie kontaktu / relacji – jak nauczyciele, muszą sprawnie wykonywać wszystkie 4 czynności.
1. Mówienie | 2. Słuchanie |
---|---|
mów prostym językiem, | słuchaj uważnie – skup się na wypowiedzi swojego rozmówcy |
zrozumiałym dla twojego odbiorcy | słuchaj aktywnie |
podsumowuj | |
nie mów zbyt szybko (ale bez przesady – nie mów też zbyt wolno :)) | |
mów wyraźnie podchodź do rozmowy z entuzjazmem |
3. Zadawanie pytań: | 4. Zrozumienie: |
---|---|
zadawaj pytania, aby sprawdzić, że odbiorca wszystko rozumie | mówiący powinien upewnić się, że wie i rozumie wszystko to, co chce powiedzieć, zanim zacznie mówić |
zachęcaj do reakcji zwrotnej | odbiorca powinien powtarzać treść informacji (reakcja zwrotna) w celu upewnienia się, że ją właściwie zrozumiał |
zachęcaj rozmówcę do zadawania pytań | obaj powinni zadawać pytania w celu sprawdzenia i sprecyzowania, zrozumienia |